ایجاد هندسه دو بعدی

ایجاد هندسه دو بعدی در کامسول

در این جلسه از دوره آموزش کاربردی کامسول به بررسی ویژگی‌های ایجاد هندسه دو بعدی در نرم‌افزار کامسول (COMSOL) پرداخته شد. قابلیت‌های رسم هندسه دو بعدی مانند کمان (Arc)، رسم منحنی با درونیابی (Interpolation)، ترسیم با پاره خط (Line Segment)، ترسیم چندضلعی (Polygon) و ترسیم منحنی های پارامتریک (Parametric Curve) در این جلسه توضیح داده شده است. با استفاده از قابلیت های مختلف کامسول می توان یک هندسه را رسم کرد. در اغلب شبیه سازی ها نیاز است تا از قابلیت های مختلف استفاده شود تا هندسه شبیه سازی به صورت در نرم افزار ایجاد شود.

رسم هندسه دو بعدی

همانطور که از نام آن مشخص است هندسه دو بعدی در دو بعد و فضای دو بعدی کامسول ایجاد می شود. ایجاد این نوع هندسه از هندسه سه بعدی ساده تر است. با این وجود دارای قابلیت های بیشتری هم هست. همچنین با استفاده از هندسه دو بعدی می توان هندسه های سه بعدی نیز تولید کرد. در ادامه قابلیت های مختلف ایجاد هندسه دو بعدی در کامسول بیان شده است.

ترسیم کمان

با استفاده از آرک (Arc) می توانید کمان با شعاع و زاویه های مختلف را در محیط 2 بعدی کامسول ترسیم کنید.

ترسیم منحنی با درونیابی

با استفاده از قابلیت درونیابی (Interpolation) کامسول می توانید چند نقطه را برای به صورت فهرست به کامسول داده و کامسول با استفاده از درونیابی بین نقاط هندسه را ایجاد منحنی براساس نقاط داده شده ترسیم کند.

ترسیم پاره خط

قابلیت لاین سگمنت با تعریف دو نقطه، یک خط بین آن‌ها رسم می‌کند. با استفاده از قابلیت پاره خط یا لاین سگمنت می توانید بی نهایت خط مستقیم بین جفت نقاط رسم کنید. با استفاده از این قابلیت می توانید هندسه هایی که از پاره خط ها تشکیل شده را ترسیم کنید.

ترسیم چند ضلعی

با قابلیت ترسیم چند ضلعی (Polygon) می توانید هندسه های چند ضلعی منظم و غیرمنظم با هر تعداد ضلع را رسم کنید.

منحنی پارامتری

ویژگی منحنی پارامتریک امکان ایجاد یک منحنی پارامتری را فراهم می‌کند. با استفاده از قابلیت رسم منحنی پارامتریک (Parametci Curve) می توانید معادلات پارامتری را به صورت منحنی ترسیم کنید. به عنوان مثال می توان منحنی x = t و y = t2 + 1 را رسم کرد.

تغییر هندسه

گاهی برای ایجاد هندسه در کامسول نیاز است روی هندسه ایجاد شده یا بخشی از آن تغییراتی ایجاد شود. به طور مثال انتقال، کپی کردن، آینه کردن و چرخاندن حول یک نقطه از جمله مواردی است که می توان با استفاده از آن بخش های مختلف هندسه در کامسول را تغییر داد. تمام این قابلیت ها در کلیک راست روی بخش هندسه و بخش Booleans and Partitions قرار دارد. همچنین نحوه تغییر هندسه با استفاده از ابزارهای بخش Transform مثل Copy، Mirror، Rotate بیان شده است. جزئیات هر قابلیت با مثال های کاربردی در ویدیو بیان شده است.

انتقال

با استفاده از قابلیت انتقال (Transform) می توان یک هندسه را به مقدار مشخص در جهت های x، y و z منتقل کرد.

کپی

با استفاده از قابلیت کپی کردن (Copy) می توان یک هندسه را در فاصله مشخصی جابجا کرد.

آینه کردن

گاهی نیاز است بخشی از هندسه را آینه (Mirror) کرد. با این قابلیت می توان هندسه را به صورت آیینه ای بر اساس یک محور تکرار کرد.

چرخاندن

با قابلیت چرخاندن (Rotate) می توان هندسه را حول یک نقطه با زاویه ای مشخص چرخاند.

اندازه گیری هندسه

همچنین در این جلسه کاربرد ابزار خط کش کامسول یا Measure برای محاسبه مساحت، حجم و طول در هندسه بیان شده است. از این ابزار در شبیه سازی های مختلف می توانید برای به دست آوردن فاصله بین دو نقطه، طول خط، مساحت روی یک هنسده و یا حجم استفاده کرد.

جمع بندی

یادگیری کار با هندسه در کامسول، پایه و اساس مدل‌سازی و شبیه‌سازی مؤثر در این نرم‌افزار قدرتمند است. این جلسه از دوره آموزش کامسول ، مقدمات ایجاد هندسه دو بعدی در نرم‌افزار کامسول ارائه می‌دهد. با این وجود تمام هندسه های پیچیده در نرم افزار با استفاده از همین قابلیت ها تولید می‌شوند. در جلسات بعدی مسائل های شبیه‌سازی مختلف در نرم افزار حل شده و نشان داده می‌شود که چطور می توان از هندسه های مختلف را به صورت عملی ایجاد کرد و در شبیه‌سازی مورد استفاده قرار داد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظرات و پیشنهادات به فرآیند پروژه