ویژگی های اضافه در هندسه کامسول

ویژگی های اضافی ایجاد هندسه در کامسول

در جلسه قبلی دوره آموزش کاربردی کامسول نحوه ایجاد هندسه های سه بعدی در نرم افزار کامسول به طور کامل آموزش داده شد. هدف این جلسه آشنایی با ابزارها و تکنیک های اضافی است که برای ساخت مدل های هندسی پیچیده و واقعی استفاده می‌شود.

در آموزش های ارائه شده در این جلسه آموزش کامسول ویژگی های اضافی ایجاد هندسه در نرم افزار COMSOL مورد بحث قرار گرفته است. با استفاده از این ویژگی ها می توانید هندسه‌های پیچیده تری در نرم افزار کامسول ایجاد کنید. اگر یک کاربر حرفه‌ای کامسول هستید یا تازه وارد دنیای شبیه‌سازی شدید؛ حتما به مشکل ایجاد هندسه برخورد کرده اید. در تمام نرم افزارهای شبیه سازی، ایجاد هندسه یک چالش بسیار مهم است. به خصوص در هندسه های پیچیده تر که نیاز به دقت به جزئیات شبیه سازی دارد. پس با یادگیری ویژگی های اضافی ایجاد هندسه کامسول مهارت‌های خود در نرم افزار به سطح بالاتری برسانید.

برای آموزش ویژگی های اضافی ایجاد هندسه در کامسول می توانید این ویدیو را مشاهده کنید و مهارت خود را در زمینه تولید هندسه در کامسول ارتقا دهید!

ترسیم حجم

یکی از اولین گام‌ها در آموزش کامسول ، ایجاد اشکال هندسی پایه مانند مخروط، استوانه، کره و مکعب است. در این درس، نحوه ایجاد مخروط و تنظیم اندازه‌های آن مانند شعاع پایین و بالا توضیح داده شده است. با تغییر این اندازه‌ها می‌توان انواع مخروط‌ها از جمله مخروط کامل یا مخروط منفی را به راحتی ایجاد کرد. علاوه بر این، نحوه تغییر محور مخروط و چرخش آن نیز آموزش داده شده است.

ترسیم مخروط

نحوه ایجاد هندسه های مخروط کامل و ناقص در کامسول آموزش داده شد. همچنین بیان شد که چگونه می توان با تغییر شعاع پایه و رأس، شکل مخروط را تغییر داد. نحوه تغییر جهت هندسه با استفاده از محورهای مختصات نیز در این بخش بیان شد.

ترسیم هندسه فنری

برخی از شکل ها را با Revolve یا Extrode کردن نمی توان تولید کرد. یکی از این شکل ها، هندسه فنری یا Helix است که با هیچ روش دیگری نمی توان آن را در کامسول ایجاد کرد. بر همین اساس یک قابلیت برای ایجاد آن قرار داده شده تا با تنظیم تعداد دوران‌ها، طول و جهت مارپیچ بتوان Helix با ابعاد مختلف را ایجاد کرد.

برای ایجاد مارپیچ یا Helix با استفاده از تنظیم تعداد دوران ها، طول، چرخش راست گرد یا چپ گرد بودن می توان هر نوع هندسه فنر مانندی را در کامسول ایجاد کرد. در این جلسه دوره آموزش کامسول تمام این ویژگی ها شرح داده شد.

ترسیم هندسه با چرخش

یکی از مهمترین مباحث در آموزش هندسه کامسول ایجاد هندسه هایی دو بعدی است که با چرخشی (Revolve) به سه بعدی تبدیل می‌شود. برای ایجاد چنین هندسه ای ابتدا باید یک Work Plane ایجاد کرد و و مقطع هندسه را در فضای دو بعدی کامسول رسم کرد. سپس با قابلیت Revolve می توان این هندسه دو بعدی را به دور یک محور چرخش چرخش داد و هندسه سه بعدی ایجاد کرد.

استفاده از Work Plane

در برخی موارد، ممکن است هندسه مورد نظر شما با استفاده از اشکال پایه مانند بلوک، استوانه، مخروط یا کره قابل ایجاد نباشد. در چنین شرایطی، می‌توانید از ورک‌پلین (Work Plane) استفاده کنید. با ایجاد یک ورک‌پلین، می‌توانید اشکال مورد نظر خود را در یک محیط دو بعدی رسم کنید و سطح با Extrude به آن ضخامت دهید یا با Revolve آن را به دور یک محور بچرخانید و تبدیل به یک حجم کنید. با استفاده از دوران هندسه های دو بعدی حول یک محور می توان حجم های پیچیده تری نسبت به بلاک، استوانه، مخروط و کره ایجاد کرد.

ویرایش هندسه

گاهی برای ایجاد هندسه در کامسول نیاز است روی هندسه ایجاد شده یا بخشی از آن تغییراتی ایجاد شود. به طور مثال انتقال، کپی کردن، آینه کردن و چرخاندن حول یک نقطه از جمله مواردی است که می توان با استفاده از آن بخش های مختلف هندسه در کامسول را تغییر داد. تمام این قابلیت ها در کلیک راست روی بخش هندسه و بخش Booleans and Partitions قرار دارد. همچنین جزئیات هر قابلیت در ویدیو بیان شده است.

ایجاد پخ و انحنا

با قابلیت پخ (Chamfer) و انحنا (Fillet) می توان لبه های تیز یک هندسه را به یک لبیه زاویه دار و یا لبه گرد تغییر دارد. این قابلیت کمک می‌کند هندسه های ایجاد شده در کامسول که لبه های تیز دارد به هندسه های واقعی که لبه های پخ و منحنی دارد نزدیک تر شود.

کاربرد Union

در واقع Union کردن به معنای یکپارچه و یکدست کردن دو بخش مختلف یک هندسه است. گاهی اوقات نیاز است که هندسه‌های پیچیده‌تری در کامسول ایجاد شود که شامل چندین بخش است. در این درس، روش‌های ایجاد چنین هندسه‌هایی با استفاده از عملگرهای Booleans and Partitions مانند Union (یا اتحاد) و صفحات کاری دوبعدی شرح داده شده است. با ترکیب اشکال ساده مانند دایره و مستطیل در یک صفحه کاری دوبعدی و سپس اعمال عملگر Union، می‌توان هندسه‌های پیچیده‌تری را ایجاد کرد. این روش برای مدلسازی قطعات و اجزای خاص بسیار مفید است.

هندسه پارامتری در کامسول

یکی از ویژگی‌های قدرتمند کامسول، امکان ایجاد هندسه پارامتری است. در این جلسه روش تعریف هندسه ی پارامتری بیان شد. فرض کنید که در یک مقاله قرار است 30 سناریوی انتقال حرارت در یک بلاک توخالی شبیه سازی شود. اگر قرار باشد برای هر شبیه سازی یک هندسه ایجاد کنید، حجم کاری زیادی برای ما ایجاد خواهد شد. با استفاده از هندسه‌های پویا می توانید یک ویژگی مکانی مثل مرکز بودن یک بلاک نسبت به بلاک دیگر را به گونه ای تعریف کنید که با تغییر ابعاد بلاک ها همواره در کامسول رعایت شود. اما مزیت هندسه پارامتری چیست؟ این ویژگی برای مواردی که نیاز به شبیه‌سازی چندین سناریو با قادیر مختلف پارامترهای هندسی است، بسیار کارآمد خواهد بود و از ایجاد چندباره هندسه جلوگیری می‌کند. این قابلیت نرم افزار کامسول در صرفه جویی زمان و افزایش کارایی بسیار مفید است.

جمع بندی

با مشاهده جلسه چهارم این جلسه از دوره آموزش کاربردی کامسول شما قادر خواهید بود هندسه های پیچیده شبیه‌سازی کامسول را ایجاد کنید. همچنین با ویژگی اضافی بیان شده می توانید در هندسه های خود تغییراتی ایجاد کنید تا هندسه به واقعیت مسئله نزدیک تر شود. در جلسه بعدی دوره آموزش کاربردی کامسول روش ایجاد هندسه دوبعدی در محیط نرم‌افزار کامسول بیان می‌شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظرات و پیشنهادات به فرآیند پروژه